Factoring Factoringvergelijken.nl logo +31 (0) 20 2610152
Kleine Gartmanplantsoen, 10 Amsterdam RR 1017
8.7 10 168

Vergelijk op prijs en kwaliteit. Tarieven vanaf 1,75% American Stye en 0,1% traditionele factoring

secure sft
SSL

BEKEND VAN O.A.:

fd logo

EN

elsevier logo

"Erg handige site om factoring
te vergelijken"

Elsevier, 10-10-2015

homepage

Credit Management

Het begrip ‘credit management’

Het huidige economische klimaat kenmerkt zich door toenemende concurrentie als gevolg van vergaande digitalisering en internationalisering. Daarom is het belangrijk om de financiële administratie binnen uw bedrijf effectief te organiseren. Credit management is een relatief nieuw en opkomend fenomeen dat erop gericht is om de financiële afhandeling binnen een bedrijf, waaronder het debiteurenbeheer, te stroomlijnen en risico’s op dit gebied te minimaliseren.

Wat is credit management precies?

Credit management moet de cash flow van een bedrijf optimaliseren, managen en beheersen, zowel in operationeel als financieel opzicht. Een belangrijk gerelateerd aspect hierbij is communicatie. Communicatie naar crediteuren en debiteuren toe en uiteraard communicatie binnen het bedrijf zelf. Credit management overlapt met debiteurenbeheer en gaat net een stap verder in het proces om de financiële stromen te beheersen en te optimaliseren.

Aanpak

Een belangrijk aspect is dat de credit manager inventief en flexibel moet zijn om in te kunnen spelen op veranderende externe en interne omstandigheden. Transparantie en open communicatie naar de bank en naar de klanten zorgen voor vertrouwen, wat kan resulteren in een langdurige stabiele werkrelatie. Hierbij heeft de credit manager een belangrijke signaalfunctie binnen het bedrijf: hij is degene die stroef lopende zaken kan inventariseren en hier verbeterpunten voor kan aandragen. Door goede communicatielijnen van de credit manager kunnen calamiteiten efficiënter worden opgelost.

Een credit manager kan diverse zaken aanpakken. Twee voorbeelden daarvan zijn klachtenmanagement en versnelde facturatie:

  • Effectief klachtenmanagement houdt in dat de credit manager conflicten met debiteuren over bepaalde facturen snel en duidelijk oplost. Deze conflicten kunnen het betalen van facturen aanzienlijk vertragen, dus een duidelijke en transparante oplossing komt in zo’n geval zowel het betalen van de facturen als de relatie met de debiteuren ten goede.
  • Het facturatieproces moet door de credit manager gestroomlijnd worden, zodat klanten sneller een factuur ontvangen en deze vervolgens ook sneller kunnen betalen. Het tijdig innen van facturen is een topprioriteit van de credit manager. Met de huidige digitalisering van het bedrijfsleven gebeurt dit facturatieproces in toenemende mate digitaal, waardoor ondersteunende financiële software van essentieel belang is.

Factoring en/of credit management

Factoring kan niet gezien worden als een alternatief voor credit management. Bij factoring wordt het debiteurenbeheer uitbesteed aan een extern bedrijf, zodat het bedrijf zelf hier niet meer mee belast is. Credit management is een breder begrip: bij credit management gaat het niet alleen om een versneld en efficiënt facturatieproces, maar ook om klachtenmanagement en interne en externe communicatie. Daarom biedt factoring juist binnen creditmanagement een goede ondersteuning. En is factoring juist een uitkomst voor bedrijven die geen credit management functie hebben.

Voordelen

Het aanstellen van een credit manager heeft voor een bedrijf diverse voordelen:

  • Een credit manager analyseert en monitort het facturatieproces en kan verbeterpunten constateren en implementeren. Zonder credit manager loopt u niet alleen het risico dat zaken in uw facturatieproces inefficiënt verlopen, maar ook dat deze zaken niet worden opgemerkt en dat er dus ook geen structurele oplossing voor die problemen wordt geboden.
  • Daarnaast gaat een credit manager een stap verder dan alleen het debiteurenbeheer. Zo kan de credit manager een brug slaan naar marketing en sales, belangrijke klantgegevens aanleveren en financiële trends onder de aandacht brengen.
  • Een credit manager is de persoonlijke contactpersoon naar de klant toe. Het is belangrijk voor klanten dat ze niet onpersoonlijk als een ‘nummer’ benaderd worden. De credit manager investeert in deze persoonlijke relatie met klanten.

Samengevat

Factoring en credit management verschillen in dit opzicht van elkaar dat een credit manager meer taken op zich neemt dan alleen het debiteurenbeheer. De moderne credit manager is een spin in het web, die debiteurenbeheer, marketing, externe en interne communicatie en klantenmanagement met elkaar verbindt.
Bent u zich aan het oriënteren en denkt u dat factoring wellicht een ondersteuning kan zijn voor uw bedrijf?
Lees hier dan meer over factoring of vraag direct een offerte aan voor een prijsopgave!